Vědecké články

Pro studenty, vědecké pracovníky a zaujatou veřejnost

Změny sociálně-emocionálního vývoje pod vlivem střídání pečovatelů a adverzních zkušeností v raném období

Publikované články


Winnette, P. (2022). Early social learning and constancy in close relationship. Social Pathology and Prevention, 8(2), 49–63.

Článek se věnuje ranému sociálnímu učení v blízkém vztahu s rodiči nebo primárními pečovateli. Zdůrazňuje význam konsistentní a stabilní péče v raném věku pro vytváření paměťových schémat o sociálně-emocionálních zkušenostech. Ty pak ovlivňují, jak tvoříme a udržujeme svoje blízké vztahy během života. Článek v PDF formátu najdete zde.

Winnette, P., Bob, P., & Datta, A., (2025). Dissociative Symptoms in School-Aged Adopted Children Who Experienced Maternal Separation and Disruptive Caregiving in Infancy. Frontiers in Psychiatry. IF = 3.2, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2025.1453950.

Článek vyšel ve významném zahraničním vědeckém časopise zaměřeném na duševné zdraví. Je jedním z výstupů studie zaměřené na následky narušené péče v kojeneckém období, které se mohou projevit ve školním věku dětí. Výsledky u kazují, že děti s takovou historií mají výrazně vice problémů s chováním a disociativních symptomů. Článek v PDF najdete zde.

Winnette, P., & Abramson, L. (2025). Behavioral problems, dissociative symptoms, and empathic behaviors in children adopted in infancy from institutional and foster care in the Czech Republic. Attachment & Human Development. https://doi.org/10.1080/14616734.2024.2444722. Epub ahead of print. PMID: 39844633.1–25. IF = 3.3.

Článek je výstupem z výzkumu tří skupin dětí ve věku 6 – 9 let. Děti z první skupiny byly opuštěny matkami v porodnici. Děti byly umístěné v ústavní péči a ve věku 3- 15 měsíců byly adoptovány nebo umístěny v dlouhodobé pěstounské péči. Děti z druhé skupiny byly po opuštění matkami umístěny v jedné přechodné pěstounské rodině a ve věku 3 – 15 měsíců byly adoptovány nebo umístěny v dlouhodobé pěstounské péči. Děti ze třetískupiny žily po celou dobu se svými biologickými rodiči. Výsledky ukazují, že přechodná PP má positivní vliv na chování a rozvo, empatie u dětí ve školním věku. Článek v PDF najdete zde.

Winnette, P. (2019). Raný sociální vývoj – Zkoumání mechanismů a souvislostí  s transgeneračním traumatem [Early social development – Exploring mechanisms and connections with transmission of transgenerational trauma]. In M. Preiss, & D. Vizinová (Eds.), Transgenerational transmission of trauma (not only trauma). Prague: Irene z.s. https://doi.org/10.1080/14616734.2024.2444722.

Vědecké výzkum ukazují, že traumata a adverzní dětské zkušenosti se mohou přenášet z jedné generace na druhou. Článek nabízí novou perspektivu ohledně specifických následků emocionálního rozrušení u primárních pečovatelů a přenosu afektivních obsahů prostřednictvím blízkého vztahu mezi dítětem a rodičem (nebo primárním pečovatelem). Článek v PDF najdete zde.

Preiss, M., Fňašková, M., Berezka, S., Yevmenova, T., Heissler, R., Sanders, E., Winnette, P. & Rektor, I. (2024). War and women: An analysis of Ukrainian refugee women staying in the Czech Republic. Cambridge Prisms: Global Mental Health, 11, e47. https://doi.org/10.1017/gmh.2024.7. PMID: 38690571; PMCID: PMC11058516.IF = 3.3.

Článek presentuje výstupy studie, která se zaměřila na následky traumatické zkušenosti žen, které musely opustit Ukrajinu po začátku války v roce 2022. Studie mj. ukazuje, že specifické adverzní dětské zkušenosti mohou mít dopad na rozvoj post traumatické poruchy (PTSD) u dospělých žen v extrémně stresující životní situaci. Článek v PDF najdete zde.